- کارشناسی خودرو
- مرکز مقالات
- چگونه ترکخوردگی رنگ را تشخیص دهیم
چگونه ترکخوردگی رنگ را تشخیص دهیم
خلاصه
1404/06/21
تشخیص ترکخوردگی رنگ در ایران تفاوت چندانی با سایر نقاط جهان ندارد، اما توجه به شرایط آب و هوایی و مصالح ساختمانی رایج در ایران میتواند در تشخیص دقیقتر و علتیابی صحیحتر کمک
تشخیص ترکخوردگی رنگ در ایران تفاوت چندانی با سایر نقاط جهان ندارد، اما توجه به شرایط آب و هوایی و مصالح ساختمانی رایج در ایران میتواند در تشخیص دقیقتر و علتیابی صحیحتر کمک کند. در اینجا یک راهنمای جامع برای تشخیص انواع ترکخوردگی رنگ و عوامل موثر در ایجاد آنها ارائه میدهم:
**1. انواع ترکخوردگی رنگ:**
* **ترکهای مویی (Hairline Cracks):**
* **شکل ظاهری:** ترکهای بسیار ریز و نازک، شبیه به تار مو.
* **علت:** معمولاً به دلیل انقباض و انبساط طبیعی رنگ، تغییرات دما و رطوبت، یا استفاده از رنگ نامرغوب ایجاد میشوند. در ایران، با توجه به تنوع آب و هوایی (گرمای شدید تابستان و سرمای زمستان در بسیاری از مناطق)، این نوع ترک خوردگی بسیار رایج است.
* **نکته:** اگر ترکها فقط روی سطح رنگ باشند و به لایههای زیرین نرسیده باشند، معمولاً جای نگرانی نیستند.
* **ترکهای پوستماری (Alligatoring):**
* **شکل ظاهری:** ترکهای عمیق و شبکهای، شبیه به پوست تمساح یا مارمولک.
* **علت:** معمولاً به دلیل استفاده از رنگ روغنی بر روی رنگ لاتکس، یا استفاده از لایههای ضخیم رنگ روغنی ایجاد میشوند. رنگ روغنی با گذشت زمان خشک و شکننده میشود و احتمال ترک خوردن آن بیشتر است. همچنین، اعمال لایه جدید رنگ قبل از خشک شدن کامل لایه قبلی نیز میتواند باعث این نوع ترک خوردگی شود.
* **نکته:** این نوع ترک خوردگی جدیتر است و نیاز به ترمیم اساسی دارد.
* **ترکهای بلوکی (Block Cracking):**
* **شکل ظاهری:** ترکهای بزرگ و عمیق که سطح رنگ را به بلوکهای جداگانه تقسیم میکنند.
* **علت:** معمولاً به دلیل مشکلات زیرساختی مانند نشست ساختمان، حرکت زمین، یا رطوبت زیاد ایجاد میشوند. در ایران، به دلیل زلزلهخیز بودن برخی مناطق، این نوع ترک خوردگی میتواند نشانهای از آسیب جدی به ساختمان باشد.
* **نکته:** این نوع ترک خوردگی بسیار جدی است و نیاز به بررسی توسط متخصص دارد.
* **ترکهای خطی (Linear Cracks):**
* **شکل ظاهری:** ترکهای مستقیم و بلند که معمولاً در امتداد درزها، گوشهها، یا لبههای ساختمان ایجاد میشوند.
* **علت:** معمولاً به دلیل حرکت مصالح ساختمانی، تغییرات دما، یا استفاده از مصالح ناهمگون ایجاد میشوند.
* **نکته:** بررسی دقیق محل ترک و زیرسازی آن ضروری است.
* **ترکهای عنکبوتی (Spider Cracks):**
* **شکل ظاهری:** ترکهای ریز و شعاعی که از یک نقطه مرکزی منشعب میشوند.
* **علت:** معمولاً به دلیل ضربه یا فشار موضعی ایجاد میشوند.
**2. عوامل موثر در ایجاد ترکخوردگی رنگ در ایران:**
* **آب و هوا:**
* **تغییرات دمایی شدید:** اختلاف زیاد دمای شب و روز، به خصوص در فصول بهار و پاییز، باعث انقباض و انبساط مصالح و در نتیجه ترک خوردگی رنگ میشود.
*
در سایت کارشناسی خودرو، کارشناسی خودروها، مراکز تشخیص رنگ خودرو می توانند رزومه خود را ثبت کنند تا مشتریان بتوانند آسان تر به اطلاعات و خدمات آنها دسترسی داشته باشند. سایت کارشناسی-خودرو به نشانی https://www.karshenasi-khodro.ir یک سایت عالی جهت ثبت آگهی و تبلیغات کارشناسی خودرو می باشد.
**1. انواع ترکخوردگی رنگ:**
* **ترکهای مویی (Hairline Cracks):**
* **شکل ظاهری:** ترکهای بسیار ریز و نازک، شبیه به تار مو.
* **علت:** معمولاً به دلیل انقباض و انبساط طبیعی رنگ، تغییرات دما و رطوبت، یا استفاده از رنگ نامرغوب ایجاد میشوند. در ایران، با توجه به تنوع آب و هوایی (گرمای شدید تابستان و سرمای زمستان در بسیاری از مناطق)، این نوع ترک خوردگی بسیار رایج است.
* **نکته:** اگر ترکها فقط روی سطح رنگ باشند و به لایههای زیرین نرسیده باشند، معمولاً جای نگرانی نیستند.
* **ترکهای پوستماری (Alligatoring):**
* **شکل ظاهری:** ترکهای عمیق و شبکهای، شبیه به پوست تمساح یا مارمولک.
* **علت:** معمولاً به دلیل استفاده از رنگ روغنی بر روی رنگ لاتکس، یا استفاده از لایههای ضخیم رنگ روغنی ایجاد میشوند. رنگ روغنی با گذشت زمان خشک و شکننده میشود و احتمال ترک خوردن آن بیشتر است. همچنین، اعمال لایه جدید رنگ قبل از خشک شدن کامل لایه قبلی نیز میتواند باعث این نوع ترک خوردگی شود.
* **نکته:** این نوع ترک خوردگی جدیتر است و نیاز به ترمیم اساسی دارد.
* **ترکهای بلوکی (Block Cracking):**
* **شکل ظاهری:** ترکهای بزرگ و عمیق که سطح رنگ را به بلوکهای جداگانه تقسیم میکنند.
* **علت:** معمولاً به دلیل مشکلات زیرساختی مانند نشست ساختمان، حرکت زمین، یا رطوبت زیاد ایجاد میشوند. در ایران، به دلیل زلزلهخیز بودن برخی مناطق، این نوع ترک خوردگی میتواند نشانهای از آسیب جدی به ساختمان باشد.
* **نکته:** این نوع ترک خوردگی بسیار جدی است و نیاز به بررسی توسط متخصص دارد.
* **ترکهای خطی (Linear Cracks):**
* **شکل ظاهری:** ترکهای مستقیم و بلند که معمولاً در امتداد درزها، گوشهها، یا لبههای ساختمان ایجاد میشوند.
* **علت:** معمولاً به دلیل حرکت مصالح ساختمانی، تغییرات دما، یا استفاده از مصالح ناهمگون ایجاد میشوند.
* **نکته:** بررسی دقیق محل ترک و زیرسازی آن ضروری است.
* **ترکهای عنکبوتی (Spider Cracks):**
* **شکل ظاهری:** ترکهای ریز و شعاعی که از یک نقطه مرکزی منشعب میشوند.
* **علت:** معمولاً به دلیل ضربه یا فشار موضعی ایجاد میشوند.
**2. عوامل موثر در ایجاد ترکخوردگی رنگ در ایران:**
* **آب و هوا:**
* **تغییرات دمایی شدید:** اختلاف زیاد دمای شب و روز، به خصوص در فصول بهار و پاییز، باعث انقباض و انبساط مصالح و در نتیجه ترک خوردگی رنگ میشود.
*
در سایت کارشناسی خودرو، کارشناسی خودروها، مراکز تشخیص رنگ خودرو می توانند رزومه خود را ثبت کنند تا مشتریان بتوانند آسان تر به اطلاعات و خدمات آنها دسترسی داشته باشند. سایت کارشناسی-خودرو به نشانی https://www.karshenasi-khodro.ir یک سایت عالی جهت ثبت آگهی و تبلیغات کارشناسی خودرو می باشد.
معرفی کارشناس های خودرو به ترتیب ستاره در سایت کارشناسی خودرو
اگر شما هم تمایل دارید خدمات مرتبط با کارشناسی خودرو خود را تبلیغ کنید برای شروع روی دکمه درج آگهی و نام شما در این صفحه در سایت «کارشناسی خودرو» ثبت نام نموده و سپس خودتان را معرفی کنید.
تلفن کارشناس های خودرو به ترتیب ستاره در سایت کارشناسی خودرو
سایر مطالب آموزشی سایت کارشناسی خودرو :
- آیا تابش خورشید زیاد به رنگ آسیب میزند
- چطور خط تولید خودروسازی روی رنگ تأثیر دارد
- آیا کارشناسی خودرو شامل بررسی شاسی هم میشود
- آیا تشخیص رنگ با نور زرد دقیقتر است
- چطور در بررسی خودرو مشتری را اقناع کنیم
- کدام رنگها بیشترین سختی را در تشخیص دارند
- آیا میتوان با دستگاه ساده هم رنگ را تشخیص داد
- چگونه میتوان کارآموزی کارشناسی خودرو را شروع کرد
- آیا برای تشخیص رنگ نیاز به مدرک خاصی است
- نقش تجربه عملی در تشخیص رنگ خودرو چقدر اهمیت دارد
- آیا هر رنگشدگی دلیلی بر تصادف سنگین است