- کارشناسی خودرو
- مرکز مقالات
- چگونه متوجه شویم قطعهای فقط لکهگیری شده
چگونه متوجه شویم قطعهای فقط لکهگیری شده
خلاصه
1404/07/10
تشخیص اینکه قطعهای از خودرو فقط لکهگیری شده و نه به طور کامل رنگ شده، نیاز به دقت و بررسی جزئیات دارد. در ایران، به دلیل رایج بودن لکهگیری و عدم شفافیت برخی تعمیرکاران، این
تشخیص اینکه قطعهای از خودرو فقط لکهگیری شده و نه به طور کامل رنگ شده، نیاز به دقت و بررسی جزئیات دارد. در ایران، به دلیل رایج بودن لکهگیری و عدم شفافیت برخی تعمیرکاران، این کار اهمیت بیشتری پیدا میکند. در اینجا چند راهکار برای تشخیص این موضوع آورده شده است:
**1. بررسی ظاهری و تطابق رنگ:**
* **تفاوت رنگ:** به دقت به رنگ قسمت لکهگیری شده و قسمتهای مجاور آن توجه کنید. حتی اگر لکهگیری به خوبی انجام شده باشد، باز هم ممکن است یک تفاوت جزئی در رنگ، به خصوص در نور مستقیم خورشید، وجود داشته باشد.
* **بافت رنگ:** با انگشت خود سطح رنگ را لمس کنید. رنگ لکهگیری شده معمولاً بافت متفاوتی نسبت به رنگ فابریک دارد. ممکن است کمی زبرتر یا نرمتر باشد.
* **محل لبهها:** لبههای قسمت لکهگیری شده را با دقت بررسی کنید. به دنبال ناهمواری، رد سمباده، یا پوستهپوسته شدن رنگ باشید.
* **پاشش رنگ:** اگر دقت کنید ممکن است آثار پاشش رنگ (Over Spray) را در قسمتهای مجاور ناحیه لکهگیری شده مشاهده کنید. این پاشش معمولا به صورت ذرات ریز رنگ روی سطوح مجاور دیده میشود.
**2. استفاده از ابزار و تجهیزات:**
* **ضخامت سنج رنگ:** این دستگاه ضخامت رنگ را اندازه میگیرد. ناحیه لکهگیری شده معمولاً ضخامت بیشتری نسبت به قسمتهای دیگر دارد. البته باید توجه داشت که در برخی موارد، مهارت تعمیرکار در لکهگیری به حدی است که ضخامت رنگ را تا حد زیادی یکسان میکند.
* **چراغ قوه UV (ماوراء بنفش):** این چراغ میتواند تفاوتهای ظریف در رنگ را نشان دهد که با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیستند.
**3. بررسی قسمتهای داخلی و اتصالات:**
* **زهوارها و درزها:** زهوارها و درزهای اطراف قسمت لکهگیری شده را بررسی کنید. اگر زهوارها به تازگی باز و بسته شده باشند، ممکن است نشانههایی از دستکاری وجود داشته باشد.
* **پیچها و اتصالات:** پیچها و اتصالات قطعهای که لکهگیری شده را بررسی کنید. اگر آثار باز و بسته شدن روی آنها دیده شود، احتمالاً قطعه جدا شده و مجدداً نصب شده است.
**4. توجه به پولیش و واکس:**
* **پولیش زیاد:** اگر قسمت لکهگیری شده به شدت پولیش خورده باشد، ممکن است برای پنهان کردن تفاوت رنگ و بافت باشد.
* **واکس:** استفاده زیاد از واکس نیز میتواند برای پنهان کردن ایرادات جزئی رنگ باشد.
**5. کمک گرفتن از کارشناس:**
* **کارشناس خودرو:** بهترین راه برای تشخیص دقیق این موضوع، کمک گرفتن از یک کارشناس خبره خودرو است. کارشناسان با تجربه، دانش و تجهیزات لازم را برای تشخیص لکهگیری و سایر آسیبهای بدنه خودرو دارند.
**نکات مهم:**
* **نور مناسب:** بررسی خودرو را در نور کافی و ترجیحاً نور طبیعی انجام دهید. نور مصنوعی ممکن است ایرادات را پنهان کند.
* **تمیزی خودرو:** قبل از بررسی، خودرو را تمیز کنید. کثیفی و گرد و غبار میتوانند دید شما را محدود کنند.
* **صبر و حوصله:** تشخیص لکهگیری نیاز به صبر و حوصل
در سایت کارشناسی خودرو، کارشناسی خودروها، مراکز تشخیص رنگ خودرو می توانند رزومه خود را ثبت کنند تا مشتریان بتوانند آسان تر به اطلاعات و خدمات آنها دسترسی داشته باشند. سایت کارشناسی-خودرو به نشانی https://www.karshenasi-khodro.ir یک سایت عالی جهت ثبت آگهی و تبلیغات کارشناسی خودرو می باشد.
**1. بررسی ظاهری و تطابق رنگ:**
* **تفاوت رنگ:** به دقت به رنگ قسمت لکهگیری شده و قسمتهای مجاور آن توجه کنید. حتی اگر لکهگیری به خوبی انجام شده باشد، باز هم ممکن است یک تفاوت جزئی در رنگ، به خصوص در نور مستقیم خورشید، وجود داشته باشد.
* **بافت رنگ:** با انگشت خود سطح رنگ را لمس کنید. رنگ لکهگیری شده معمولاً بافت متفاوتی نسبت به رنگ فابریک دارد. ممکن است کمی زبرتر یا نرمتر باشد.
* **محل لبهها:** لبههای قسمت لکهگیری شده را با دقت بررسی کنید. به دنبال ناهمواری، رد سمباده، یا پوستهپوسته شدن رنگ باشید.
* **پاشش رنگ:** اگر دقت کنید ممکن است آثار پاشش رنگ (Over Spray) را در قسمتهای مجاور ناحیه لکهگیری شده مشاهده کنید. این پاشش معمولا به صورت ذرات ریز رنگ روی سطوح مجاور دیده میشود.
**2. استفاده از ابزار و تجهیزات:**
* **ضخامت سنج رنگ:** این دستگاه ضخامت رنگ را اندازه میگیرد. ناحیه لکهگیری شده معمولاً ضخامت بیشتری نسبت به قسمتهای دیگر دارد. البته باید توجه داشت که در برخی موارد، مهارت تعمیرکار در لکهگیری به حدی است که ضخامت رنگ را تا حد زیادی یکسان میکند.
* **چراغ قوه UV (ماوراء بنفش):** این چراغ میتواند تفاوتهای ظریف در رنگ را نشان دهد که با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیستند.
**3. بررسی قسمتهای داخلی و اتصالات:**
* **زهوارها و درزها:** زهوارها و درزهای اطراف قسمت لکهگیری شده را بررسی کنید. اگر زهوارها به تازگی باز و بسته شده باشند، ممکن است نشانههایی از دستکاری وجود داشته باشد.
* **پیچها و اتصالات:** پیچها و اتصالات قطعهای که لکهگیری شده را بررسی کنید. اگر آثار باز و بسته شدن روی آنها دیده شود، احتمالاً قطعه جدا شده و مجدداً نصب شده است.
**4. توجه به پولیش و واکس:**
* **پولیش زیاد:** اگر قسمت لکهگیری شده به شدت پولیش خورده باشد، ممکن است برای پنهان کردن تفاوت رنگ و بافت باشد.
* **واکس:** استفاده زیاد از واکس نیز میتواند برای پنهان کردن ایرادات جزئی رنگ باشد.
**5. کمک گرفتن از کارشناس:**
* **کارشناس خودرو:** بهترین راه برای تشخیص دقیق این موضوع، کمک گرفتن از یک کارشناس خبره خودرو است. کارشناسان با تجربه، دانش و تجهیزات لازم را برای تشخیص لکهگیری و سایر آسیبهای بدنه خودرو دارند.
**نکات مهم:**
* **نور مناسب:** بررسی خودرو را در نور کافی و ترجیحاً نور طبیعی انجام دهید. نور مصنوعی ممکن است ایرادات را پنهان کند.
* **تمیزی خودرو:** قبل از بررسی، خودرو را تمیز کنید. کثیفی و گرد و غبار میتوانند دید شما را محدود کنند.
* **صبر و حوصله:** تشخیص لکهگیری نیاز به صبر و حوصل
در سایت کارشناسی خودرو، کارشناسی خودروها، مراکز تشخیص رنگ خودرو می توانند رزومه خود را ثبت کنند تا مشتریان بتوانند آسان تر به اطلاعات و خدمات آنها دسترسی داشته باشند. سایت کارشناسی-خودرو به نشانی https://www.karshenasi-khodro.ir یک سایت عالی جهت ثبت آگهی و تبلیغات کارشناسی خودرو می باشد.
معرفی کارشناس های خودرو به ترتیب ستاره در سایت کارشناسی خودرو
اگر شما هم تمایل دارید خدمات مرتبط با کارشناسی خودرو خود را تبلیغ کنید برای شروع روی دکمه درج آگهی و نام شما در این صفحه در سایت «کارشناسی خودرو» ثبت نام نموده و سپس خودتان را معرفی کنید.
تلفن کارشناس های خودرو به ترتیب ستاره در سایت کارشناسی خودرو
سایر مطالب آموزشی سایت کارشناسی خودرو :
- چطور سیستم فنربندی در تصادف بررسی میشود
- آیا تمام کارشناسان خودرو تجربه یکسان دارند
- چگونه قطعات دوباره رنگشده را از تعویضی تشخیص دهیم
- آیا رنگگیری جزئی نیز در گزارش کارشناسی ذکر میشود
- چطور در خودروهای تصادفی رنگ روی شیشه قابل تشخیص است
- آیا کارشناسی خودرو در نمایشگاهها قابل اعتماد است
- چگونه یک برند معتبر در کارشناسی خودرو بسازیم
- آیا کارشناسی خودرو به صورت سیار هم امکانپذیر است
- چگونه بدنه خودرو را پولیش کنیم بدون آسیب به رنگ
- آیا کارشناسی خودرو برای خودروهای صفر هم لازم است
- چگونه تقلب در رنگشدگی را به مشتری توضیح دهیم