- کارشناسی خودرو
- مرکز مقالات
- چه دستگاههایی برای تشخیص ضربه به شاسی وجود دارد
چه دستگاههایی برای تشخیص ضربه به شاسی وجود دارد
خلاصه
1404/07/14
تشخیص ضربه به شاسی خودرو در ایران معمولاً با استفاده از ترکیبی از روشهای زیر و توسط متخصصان انجام میشود: **1. بازرسی چشمی:** * **بررسی ظاهری:** اولین قدم، بررسی دقیق شاسی
تشخیص ضربه به شاسی خودرو در ایران معمولاً با استفاده از ترکیبی از روشهای زیر و توسط متخصصان انجام میشود:
**1. بازرسی چشمی:**
* **بررسی ظاهری:** اولین قدم، بررسی دقیق شاسی از نظر هرگونه خمیدگی، ترک، جوشکاری غیرفابریک، زنگزدگی غیرعادی یا نشانههای رنگشدگی مجدد است.
* **بررسی قطعات متصل به شاسی:** بررسی وضعیت قطعاتی مانند سینی فن، رادیاتور، و متعلقات سیستم تعلیق که مستقیماً به شاسی متصل هستند، میتواند سرنخهایی از ضربه را نشان دهد.
* **مقایسه دو طرف شاسی:** مقایسه قرینگی دو طرف شاسی و قطعات متصل به آن (مانند فاصله چرخها) میتواند به شناسایی عدم تقارن ناشی از ضربه کمک کند.
**2. استفاده از ابزارهای اندازهگیری:**
* **متر و کولیس:** برای اندازهگیری دقیق فواصل و زوایا در نقاط مختلف شاسی و مقایسه با مقادیر استاندارد کارخانه.
* **تراز لیزری:** برای بررسی صافی و تراز بودن سطوح مختلف شاسی.
* **دستگاه شاسیکش:** این دستگاه در تعمیرگاهها برای صاف کردن شاسیهای آسیبدیده استفاده میشود، اما قبل از تعمیر نیز میتواند برای تشخیص میزان انحراف و آسیب شاسی به کار رود.
**3. دستگاههای تخصصی:**
* **دستگاه تست هیدرواستاتیک شاسی:** این دستگاه با اعمال فشار هیدرولیکی به نقاط مختلف شاسی، استحکام آن را بررسی میکند و نقاط ضعف ناشی از ضربه را شناسایی میکند. (استفاده از این دستگاه در ایران رایج نیست).
* **دستگاه تست التراسونیک (Ultrasonic Testing - UT):** این دستگاه با ارسال امواج صوتی به داخل شاسی، ترکهای داخلی و پنهان را شناسایی میکند. (استفاده از این دستگاه در ایران محدود است و بیشتر برای صنایع خاص مانند هوافضا و نفت و گاز کاربرد دارد).
**مراکز تشخیص:**
* **کارشناسی خودرو:** مراکز معتبر کارشناسی خودرو، با داشتن تجهیزات و تخصص لازم، میتوانند با دقت بالایی ضربه به شاسی را تشخیص دهند.
* **تعمیرگاههای تخصصی شاسی:** تعمیرگاههایی که در زمینه تعمیر شاسی تخصص دارند، معمولاً دارای تجهیزات و دانش کافی برای تشخیص آسیبهای شاسی هستند.
**نکات مهم:**
* **اهمیت تخصص:** تشخیص ضربه به شاسی نیازمند تخصص و تجربه است. بهتر است این کار را به افراد متخصص بسپارید.
* **هزینه:** هزینه تشخیص ضربه به شاسی بسته به روشهای مورد استفاده و مرکز تشخیص متفاوت است.
* **مستندسازی:** در صورت تشخیص ضربه به شاسی، حتماً گزارش مکتوب از مرکز تشخیص دریافت کنید.
با توجه به محدودیت در دسترسی به تجهیزات پیشرفته مانند تست هیدرواستاتیک و التراسونیک در ایران، بازرسی چشمی دقیق و استفاده از ابزارهای اندازهگیری رایجترین روشها برای تشخیص ضربه به شاسی هستند.
در سایت کارشناسی خودرو، کارشناسی خودروها، مراکز تشخیص رنگ خودرو می توانند رزومه خود را ثبت کنند تا مشتریان بتوانند آسان تر به اطلاعات و خدمات آنها دسترسی داشته باشند. سایت کارشناسی-خودرو به نشانی https://www.karshenasi-khodro.ir یک سایت عالی جهت ثبت آگهی و تبلیغات کارشناسی خودرو می باشد.
**1. بازرسی چشمی:**
* **بررسی ظاهری:** اولین قدم، بررسی دقیق شاسی از نظر هرگونه خمیدگی، ترک، جوشکاری غیرفابریک، زنگزدگی غیرعادی یا نشانههای رنگشدگی مجدد است.
* **بررسی قطعات متصل به شاسی:** بررسی وضعیت قطعاتی مانند سینی فن، رادیاتور، و متعلقات سیستم تعلیق که مستقیماً به شاسی متصل هستند، میتواند سرنخهایی از ضربه را نشان دهد.
* **مقایسه دو طرف شاسی:** مقایسه قرینگی دو طرف شاسی و قطعات متصل به آن (مانند فاصله چرخها) میتواند به شناسایی عدم تقارن ناشی از ضربه کمک کند.
**2. استفاده از ابزارهای اندازهگیری:**
* **متر و کولیس:** برای اندازهگیری دقیق فواصل و زوایا در نقاط مختلف شاسی و مقایسه با مقادیر استاندارد کارخانه.
* **تراز لیزری:** برای بررسی صافی و تراز بودن سطوح مختلف شاسی.
* **دستگاه شاسیکش:** این دستگاه در تعمیرگاهها برای صاف کردن شاسیهای آسیبدیده استفاده میشود، اما قبل از تعمیر نیز میتواند برای تشخیص میزان انحراف و آسیب شاسی به کار رود.
**3. دستگاههای تخصصی:**
* **دستگاه تست هیدرواستاتیک شاسی:** این دستگاه با اعمال فشار هیدرولیکی به نقاط مختلف شاسی، استحکام آن را بررسی میکند و نقاط ضعف ناشی از ضربه را شناسایی میکند. (استفاده از این دستگاه در ایران رایج نیست).
* **دستگاه تست التراسونیک (Ultrasonic Testing - UT):** این دستگاه با ارسال امواج صوتی به داخل شاسی، ترکهای داخلی و پنهان را شناسایی میکند. (استفاده از این دستگاه در ایران محدود است و بیشتر برای صنایع خاص مانند هوافضا و نفت و گاز کاربرد دارد).
**مراکز تشخیص:**
* **کارشناسی خودرو:** مراکز معتبر کارشناسی خودرو، با داشتن تجهیزات و تخصص لازم، میتوانند با دقت بالایی ضربه به شاسی را تشخیص دهند.
* **تعمیرگاههای تخصصی شاسی:** تعمیرگاههایی که در زمینه تعمیر شاسی تخصص دارند، معمولاً دارای تجهیزات و دانش کافی برای تشخیص آسیبهای شاسی هستند.
**نکات مهم:**
* **اهمیت تخصص:** تشخیص ضربه به شاسی نیازمند تخصص و تجربه است. بهتر است این کار را به افراد متخصص بسپارید.
* **هزینه:** هزینه تشخیص ضربه به شاسی بسته به روشهای مورد استفاده و مرکز تشخیص متفاوت است.
* **مستندسازی:** در صورت تشخیص ضربه به شاسی، حتماً گزارش مکتوب از مرکز تشخیص دریافت کنید.
با توجه به محدودیت در دسترسی به تجهیزات پیشرفته مانند تست هیدرواستاتیک و التراسونیک در ایران، بازرسی چشمی دقیق و استفاده از ابزارهای اندازهگیری رایجترین روشها برای تشخیص ضربه به شاسی هستند.
در سایت کارشناسی خودرو، کارشناسی خودروها، مراکز تشخیص رنگ خودرو می توانند رزومه خود را ثبت کنند تا مشتریان بتوانند آسان تر به اطلاعات و خدمات آنها دسترسی داشته باشند. سایت کارشناسی-خودرو به نشانی https://www.karshenasi-khodro.ir یک سایت عالی جهت ثبت آگهی و تبلیغات کارشناسی خودرو می باشد.
معرفی کارشناس های خودرو به ترتیب ستاره در سایت کارشناسی خودرو
اگر شما هم تمایل دارید خدمات مرتبط با کارشناسی خودرو خود را تبلیغ کنید برای شروع روی دکمه درج آگهی و نام شما در این صفحه در سایت «کارشناسی خودرو» ثبت نام نموده و سپس خودتان را معرفی کنید.
تلفن کارشناس های خودرو به ترتیب ستاره در سایت کارشناسی خودرو
سایر مطالب آموزشی سایت کارشناسی خودرو :
- نقش تست تابش نور در تشخیص رنگ چیست
- چطور میتوان فهمید رنگ زیر لایهای خودرو آسیب دیده
- آیا تفاوت رنگ در نورهای مختلف قابل تشخیص است
- چگونه متوجه شویم قطعهای فقط لکهگیری شده
- چطور سیستم فنربندی در تصادف بررسی میشود
- آیا تمام کارشناسان خودرو تجربه یکسان دارند
- چگونه قطعات دوباره رنگشده را از تعویضی تشخیص دهیم
- آیا رنگگیری جزئی نیز در گزارش کارشناسی ذکر میشود
- چطور در خودروهای تصادفی رنگ روی شیشه قابل تشخیص است
- آیا کارشناسی خودرو در نمایشگاهها قابل اعتماد است
- چگونه یک برند معتبر در کارشناسی خودرو بسازیم