- کارشناسی خودرو
 - مرکز مقالات
 - چطور صدای بدنه در نقاط مختلف خودرو فرق دارد
 
چطور صدای بدنه در نقاط مختلف خودرو فرق دارد
                        خلاصه
                        
                    
                            
                            1404/08/13
                        
                    صدای بدنه خودرو در نقاط مختلف آن، به عوامل متعددی بستگی دارد و میتواند در خودروهای مختلف و در نقاط گوناگون ایران، تفاوتهای قابل توجهی داشته باشد. در اینجا به برخی از این عوام
صدای بدنه خودرو در نقاط مختلف آن، به عوامل متعددی بستگی دارد و میتواند در خودروهای مختلف و در نقاط گوناگون ایران، تفاوتهای قابل توجهی داشته باشد. در اینجا به برخی از این عوامل و تفاوتها اشاره میکنم:
**1. نوع و کیفیت ساخت بدنه:**
* **جنس مواد:** نوع فلز به کار رفته در بدنه (فولاد، آلومینیوم، پلاستیک تقویت شده و...) و ضخامت آن، تاثیر زیادی بر میزان ارتعاش و نوع صدا دارد.
* **نوع جوشکاری و اتصالات:** کیفیت جوشکاری، نوع چسبهای استفاده شده و نحوه اتصال قطعات بدنه، در جذب ارتعاشات و جلوگیری از ایجاد صداهای اضافی نقش مهمی ایفا میکند.
* **طراحی بدنه:** آیرودینامیک بدنه و وجود یا عدم وجود عایقهای صوتی مناسب، میتواند بر میزان صدای باد و سایر صداهای محیطی که به داخل خودرو منتقل میشوند، تاثیر بگذارد.
**2. شرایط جاده و آب و هوا:**
* **جادههای ناهموار:** در جادههای ایران که اغلب ناهموار هستند، ارتعاشات بیشتری به بدنه خودرو منتقل میشود و در نتیجه، صداهای بیشتری (مانند صدای برخورد قطعات، تق تق و...) شنیده میشود.
* **آب و هوای مختلف:** تغییرات دما و رطوبت میتوانند بر انبساط و انقباض قطعات بدنه تاثیر بگذارند و باعث ایجاد صداهای جیرجیر یا تق تق شوند. مناطق گرم و خشک و یا مناطق شرجی، هر کدام میتوانند تاثیرات خاص خود را داشته باشند.
**3. قطعات و متعلقات خودرو:**
* **سیستم تعلیق:** کیفیت سیستم تعلیق و کمکفنرها نقش مهمی در جذب ارتعاشات دارد. سیستم تعلیق ضعیف یا فرسوده، ارتعاشات بیشتری را به بدنه منتقل میکند.
* **لاستیکها:** نوع و کیفیت لاستیکها نیز بر میزان صدای تولید شده در اثر تماس با جاده تاثیر دارد.
* **تزئینات داخلی:** قطعات پلاستیکی داخل کابین، داشبورد، رودریها و... اگر به درستی نصب نشده باشند یا کیفیت پایینی داشته باشند، میتوانند در اثر ارتعاشات، صدا تولید کنند.
* **موتور و گیربکس:** لرزش موتور و گیربکس نیز میتواند به بدنه منتقل شده و صدا ایجاد کند.
**4. محل قرارگیری منبع صدا:**
* **کاپوت:** معمولا صدای موتور و سیستمهای مربوط به آن (مانند فن، تسمهها و...) از این ناحیه شنیده میشود.
* **گلگیرها:** صدای برخورد سنگریزه و آب با گلگیرها به وضوح شنیده میشود.
* **دربها:** صدای باد، صدای بسته شدن دربها و صدای لولهها و قفلها از این ناحیه به گوش میرسد.
* **سقف:** صدای باران و ضربات خارجی به سقف از این ناحیه شنیده میشود.
* **صندوق عقب:** صدای وسایل موجود در صندوق عقب و همچنین صدای سیستم اگزوز از این ناحیه ممکن است شنیده شود.
**5. تفاوت در خودروهای مختلف در ایران:**
* **خودروهای داخلی:** به دلیل کیفیت پایینتر مواد اولیه و مونتاژ، معمولا صداهای بدنه در این خودروها بیشتر از خودروهای خارجی با کیفیت مشابه است.
* **خودروهای خارجی:** کیفیت ساخت بالاتر و استفاده از عایقهای صوتی بهتر، باعث کاهش صداهای بدنه در
در سایت کارشناسی خودرو، کارشناسی خودروها، مراکز تشخیص رنگ خودرو می توانند رزومه خود را ثبت کنند تا مشتریان بتوانند آسان تر به اطلاعات و خدمات آنها دسترسی داشته باشند. سایت کارشناسی-خودرو به نشانی https://www.karshenasi-khodro.ir یک سایت عالی جهت ثبت آگهی و تبلیغات کارشناسی خودرو می باشد.
            
        **1. نوع و کیفیت ساخت بدنه:**
* **جنس مواد:** نوع فلز به کار رفته در بدنه (فولاد، آلومینیوم، پلاستیک تقویت شده و...) و ضخامت آن، تاثیر زیادی بر میزان ارتعاش و نوع صدا دارد.
* **نوع جوشکاری و اتصالات:** کیفیت جوشکاری، نوع چسبهای استفاده شده و نحوه اتصال قطعات بدنه، در جذب ارتعاشات و جلوگیری از ایجاد صداهای اضافی نقش مهمی ایفا میکند.
* **طراحی بدنه:** آیرودینامیک بدنه و وجود یا عدم وجود عایقهای صوتی مناسب، میتواند بر میزان صدای باد و سایر صداهای محیطی که به داخل خودرو منتقل میشوند، تاثیر بگذارد.
**2. شرایط جاده و آب و هوا:**
* **جادههای ناهموار:** در جادههای ایران که اغلب ناهموار هستند، ارتعاشات بیشتری به بدنه خودرو منتقل میشود و در نتیجه، صداهای بیشتری (مانند صدای برخورد قطعات، تق تق و...) شنیده میشود.
* **آب و هوای مختلف:** تغییرات دما و رطوبت میتوانند بر انبساط و انقباض قطعات بدنه تاثیر بگذارند و باعث ایجاد صداهای جیرجیر یا تق تق شوند. مناطق گرم و خشک و یا مناطق شرجی، هر کدام میتوانند تاثیرات خاص خود را داشته باشند.
**3. قطعات و متعلقات خودرو:**
* **سیستم تعلیق:** کیفیت سیستم تعلیق و کمکفنرها نقش مهمی در جذب ارتعاشات دارد. سیستم تعلیق ضعیف یا فرسوده، ارتعاشات بیشتری را به بدنه منتقل میکند.
* **لاستیکها:** نوع و کیفیت لاستیکها نیز بر میزان صدای تولید شده در اثر تماس با جاده تاثیر دارد.
* **تزئینات داخلی:** قطعات پلاستیکی داخل کابین، داشبورد، رودریها و... اگر به درستی نصب نشده باشند یا کیفیت پایینی داشته باشند، میتوانند در اثر ارتعاشات، صدا تولید کنند.
* **موتور و گیربکس:** لرزش موتور و گیربکس نیز میتواند به بدنه منتقل شده و صدا ایجاد کند.
**4. محل قرارگیری منبع صدا:**
* **کاپوت:** معمولا صدای موتور و سیستمهای مربوط به آن (مانند فن، تسمهها و...) از این ناحیه شنیده میشود.
* **گلگیرها:** صدای برخورد سنگریزه و آب با گلگیرها به وضوح شنیده میشود.
* **دربها:** صدای باد، صدای بسته شدن دربها و صدای لولهها و قفلها از این ناحیه به گوش میرسد.
* **سقف:** صدای باران و ضربات خارجی به سقف از این ناحیه شنیده میشود.
* **صندوق عقب:** صدای وسایل موجود در صندوق عقب و همچنین صدای سیستم اگزوز از این ناحیه ممکن است شنیده شود.
**5. تفاوت در خودروهای مختلف در ایران:**
* **خودروهای داخلی:** به دلیل کیفیت پایینتر مواد اولیه و مونتاژ، معمولا صداهای بدنه در این خودروها بیشتر از خودروهای خارجی با کیفیت مشابه است.
* **خودروهای خارجی:** کیفیت ساخت بالاتر و استفاده از عایقهای صوتی بهتر، باعث کاهش صداهای بدنه در
در سایت کارشناسی خودرو، کارشناسی خودروها، مراکز تشخیص رنگ خودرو می توانند رزومه خود را ثبت کنند تا مشتریان بتوانند آسان تر به اطلاعات و خدمات آنها دسترسی داشته باشند. سایت کارشناسی-خودرو به نشانی https://www.karshenasi-khodro.ir یک سایت عالی جهت ثبت آگهی و تبلیغات کارشناسی خودرو می باشد.
                
                معرفی کارشناس های خودرو به ترتیب ستاره در سایت کارشناسی خودرو
                
            
            اگر شما هم تمایل دارید خدمات مرتبط با کارشناسی خودرو خود را تبلیغ کنید برای شروع روی دکمه درج آگهی و نام شما در این صفحه در سایت «کارشناسی خودرو» ثبت نام نموده و سپس خودتان را معرفی کنید.
        
                
                تلفن کارشناس های خودرو به ترتیب ستاره در سایت کارشناسی خودرو
                
            
            سایر مطالب آموزشی سایت کارشناسی خودرو :
- چگونه رنگشدگیهای زیر زه خودرو را شناسایی کنیم
 - آیا نرمافزارهای مدیریت مشتری برای این کار وجود دارد
 - چطور در تست رنگ از بازتاب نور استفاده کنیم
 - چگونه تفاوت رنگ شرکتی و نمایندگی را تشخیص دهیم
 - چگونه میتوان همزمان کارشناسی فنی و رنگ را ارائه داد
 - نقش مهارت ارتباطی در شغل کارشناسی خودرو چیست
 - آیا ارائه ضمانتنامه باعث اعتماد بیشتر میشود
 - چگونه مشتریان از اصالت گزارش کارشناسی مطمئن شوند
 - چطور قیمت کارشناسی برای خدمات مختلف را تنظیم کنیم
 - آیا امکان خطای انسانی در کارشناسی رنگ وجود دارد
 - چگونه میتوان نمونه گزارش کارشناسی حرفهای تهیه کرد