- کارشناسی خودرو
- مرکز مقالات
- چطور بفهمیم خودرو از نوع دو تکه است یا نه
چطور بفهمیم خودرو از نوع دو تکه است یا نه
خلاصه
1404/08/22
تشخیص دو تکه بودن خودرو در ایران، به خصوص خودروهای دست دوم، نیازمند دقت و بررسی دقیق است. در اینجا روشهای مختلفی که میتوانید برای این کار استفاده کنید را توضیح میدهم: **1.
تشخیص دو تکه بودن خودرو در ایران، به خصوص خودروهای دست دوم، نیازمند دقت و بررسی دقیق است. در اینجا روشهای مختلفی که میتوانید برای این کار استفاده کنید را توضیح میدهم:
**1. بررسی ظاهری و رنگ:**
* **تفاوت رنگ:** به دقت رنگ قسمتهای مختلف بدنه خودرو را بررسی کنید. وجود هرگونه اختلاف رنگ، حتی جزئی، میتواند نشانهای از رنگ شدگی و احتمالاً دو تکه بودن باشد. به خصوص به درزها، لبهها و زیر دربها دقت کنید.
* **پوست پرتقالی:** اگر رنگ بدنه دارای بافت "پوست پرتقالی" (ناهمواریهای ریز) باشد، این میتواند نشانهای از رنگ شدگی مجدد باشد. رنگ فابریک کارخانه معمولاً صاف و یکدست است.
* **خط و خش و موج:** وجود خط و خشهای زیاد یا موج در بدنه، به خصوص در قسمتهایی که احتمال آسیب دیدگی بیشتر است (مانند گلگیرها، کاپوت و دربها)، میتواند نشان دهنده صافکاری و رنگ شدگی باشد.
* **چک کردن لبههای درها، کاپوت و صندوق:** در این قسمت ها رنگ اصلی و رنگ دوباره پاشیده شده، خود را نشان می دهد.
**2. بررسی درزها و فاصلهها:**
* **یکنواختی فاصلهها:** فاصله بین قطعات بدنه (مانند دربها، کاپوت و صندوق عقب) باید یکنواخت باشد. تغییر در این فاصلهها میتواند نشانهای از تعویض یا تعمیر قطعات باشد.
* **درزهای جوشکاری:** در خودروهای دو تکه، ممکن است درزهای جوشکاری غیرفابریک در قسمتهایی از بدنه دیده شود. این درزها معمولاً با دقت کمتری جوشکاری شدهاند و ظاهر متفاوتی نسبت به جوشکاری کارخانه دارند. (البته این مورد برای افراد متخصص قابل تشخیص است).
**3. بررسی شاسی:**
* **شاسیکشی:** مهمترین قسمت برای بررسی، شاسی خودرو است. هرگونه آسیب دیدگی، جوشکاری، ترک یا تغییر شکل در شاسی میتواند نشانهای از تصادف شدید و احتمالاً دو تکه بودن خودرو باشد. برای بررسی دقیق شاسی، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.
* **نگاه کردن به زیر خودرو:** از زیر خودرو به شاسی نگاه کنید. هرگونه آثار جوشکاری یا تغییر شکل غیرعادی را بررسی کنید.
**4. بررسی ستونها:**
* **ستونهای خودرو:** ستونهای خودرو (A، B و C) نقش حیاتی در استحکام خودرو دارند. هرگونه آسیب دیدگی، جوشکاری یا تغییر شکل در این ستونها میتواند نشانهای از تصادف شدید و احتمالاً دو تکه بودن خودرو باشد.
**5. بررسی شماره شاسی و موتور:**
* **اصالت شمارهها:** شماره شاسی و موتور را با مدارک خودرو (سند، کارت خودرو) مطابقت دهید. هرگونه مغایرت میتواند نشانهای از دستکاری یا تعویض قطعات باشد.
* **محل حک شدن شمارهها:** به محل حک شدن شماره شاسی و موتور دقت کنید. شمارهها باید به صورت منظم و یکدست حک شده باشند و هیچگونه آثار دستکاری در اطراف آنها وجود نداشته باشد.
**6. استفاده از دستگاههای کارشناسی رنگ:**
* **تشخیص رنگ شدگی:** دستگاههای کارشناسی رنگ میتوانند ضخامت رنگ را اندازهگیری کنند و نواحی رنگ شده را تشخیص دهند. این دستگاهها به شما کمک میکنند تا تشخیص دهید که آیا خودرو رنگ شده است یا خیر.
در سایت کارشناسی خودرو، کارشناسی خودروها، مراکز تشخیص رنگ خودرو می توانند رزومه خود را ثبت کنند تا مشتریان بتوانند آسان تر به اطلاعات و خدمات آنها دسترسی داشته باشند. سایت کارشناسی-خودرو به نشانی https://www.karshenasi-khodro.ir یک سایت عالی جهت ثبت آگهی و تبلیغات کارشناسی خودرو می باشد.
**1. بررسی ظاهری و رنگ:**
* **تفاوت رنگ:** به دقت رنگ قسمتهای مختلف بدنه خودرو را بررسی کنید. وجود هرگونه اختلاف رنگ، حتی جزئی، میتواند نشانهای از رنگ شدگی و احتمالاً دو تکه بودن باشد. به خصوص به درزها، لبهها و زیر دربها دقت کنید.
* **پوست پرتقالی:** اگر رنگ بدنه دارای بافت "پوست پرتقالی" (ناهمواریهای ریز) باشد، این میتواند نشانهای از رنگ شدگی مجدد باشد. رنگ فابریک کارخانه معمولاً صاف و یکدست است.
* **خط و خش و موج:** وجود خط و خشهای زیاد یا موج در بدنه، به خصوص در قسمتهایی که احتمال آسیب دیدگی بیشتر است (مانند گلگیرها، کاپوت و دربها)، میتواند نشان دهنده صافکاری و رنگ شدگی باشد.
* **چک کردن لبههای درها، کاپوت و صندوق:** در این قسمت ها رنگ اصلی و رنگ دوباره پاشیده شده، خود را نشان می دهد.
**2. بررسی درزها و فاصلهها:**
* **یکنواختی فاصلهها:** فاصله بین قطعات بدنه (مانند دربها، کاپوت و صندوق عقب) باید یکنواخت باشد. تغییر در این فاصلهها میتواند نشانهای از تعویض یا تعمیر قطعات باشد.
* **درزهای جوشکاری:** در خودروهای دو تکه، ممکن است درزهای جوشکاری غیرفابریک در قسمتهایی از بدنه دیده شود. این درزها معمولاً با دقت کمتری جوشکاری شدهاند و ظاهر متفاوتی نسبت به جوشکاری کارخانه دارند. (البته این مورد برای افراد متخصص قابل تشخیص است).
**3. بررسی شاسی:**
* **شاسیکشی:** مهمترین قسمت برای بررسی، شاسی خودرو است. هرگونه آسیب دیدگی، جوشکاری، ترک یا تغییر شکل در شاسی میتواند نشانهای از تصادف شدید و احتمالاً دو تکه بودن خودرو باشد. برای بررسی دقیق شاسی، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.
* **نگاه کردن به زیر خودرو:** از زیر خودرو به شاسی نگاه کنید. هرگونه آثار جوشکاری یا تغییر شکل غیرعادی را بررسی کنید.
**4. بررسی ستونها:**
* **ستونهای خودرو:** ستونهای خودرو (A، B و C) نقش حیاتی در استحکام خودرو دارند. هرگونه آسیب دیدگی، جوشکاری یا تغییر شکل در این ستونها میتواند نشانهای از تصادف شدید و احتمالاً دو تکه بودن خودرو باشد.
**5. بررسی شماره شاسی و موتور:**
* **اصالت شمارهها:** شماره شاسی و موتور را با مدارک خودرو (سند، کارت خودرو) مطابقت دهید. هرگونه مغایرت میتواند نشانهای از دستکاری یا تعویض قطعات باشد.
* **محل حک شدن شمارهها:** به محل حک شدن شماره شاسی و موتور دقت کنید. شمارهها باید به صورت منظم و یکدست حک شده باشند و هیچگونه آثار دستکاری در اطراف آنها وجود نداشته باشد.
**6. استفاده از دستگاههای کارشناسی رنگ:**
* **تشخیص رنگ شدگی:** دستگاههای کارشناسی رنگ میتوانند ضخامت رنگ را اندازهگیری کنند و نواحی رنگ شده را تشخیص دهند. این دستگاهها به شما کمک میکنند تا تشخیص دهید که آیا خودرو رنگ شده است یا خیر.
در سایت کارشناسی خودرو، کارشناسی خودروها، مراکز تشخیص رنگ خودرو می توانند رزومه خود را ثبت کنند تا مشتریان بتوانند آسان تر به اطلاعات و خدمات آنها دسترسی داشته باشند. سایت کارشناسی-خودرو به نشانی https://www.karshenasi-khodro.ir یک سایت عالی جهت ثبت آگهی و تبلیغات کارشناسی خودرو می باشد.
معرفی کارشناس های خودرو به ترتیب ستاره در سایت کارشناسی خودرو
اگر شما هم تمایل دارید خدمات مرتبط با کارشناسی خودرو خود را تبلیغ کنید برای شروع روی دکمه درج آگهی و نام شما در این صفحه در سایت «کارشناسی خودرو» ثبت نام نموده و سپس خودتان را معرفی کنید.
تلفن کارشناس های خودرو به ترتیب ستاره در سایت کارشناسی خودرو
سایر مطالب آموزشی سایت کارشناسی خودرو :
- آیا کارشناسی رنگ شامل سقف سانروفدار هم میشود
- چگونه از تجربه دیگر کارشناسان در کار خود استفاده کنیم
- آیا کارشناسی خودرو برای مزایدهها الزامی است
- چطور تجهیزات کارشناسی را ارزانتر خریداری کنیم
- چگونه خود را بهعنوان کارشناس حرفهای به بازار معرفی کنیم
- آیا میتوان از طریق پلاک خودرو تاریخ رنگشدگی را فهمید
- چطور صدای بدنه در نقاط مختلف خودرو فرق دارد
- چگونه رنگشدگیهای زیر زه خودرو را شناسایی کنیم
- آیا نرمافزارهای مدیریت مشتری برای این کار وجود دارد
- چطور در تست رنگ از بازتاب نور استفاده کنیم
- چگونه تفاوت رنگ شرکتی و نمایندگی را تشخیص دهیم